
ВАС осъди „Теленор“ заради дискриминация! „Подариха“ на жена с инвалидност телефон на лизинг
Върховен административен съд, като последна инстанция, осъди „Теленор България“ заради дискриминация на човек в неравностойно положение. Решението на магистратите идва, след като от компанията пуснаха жалба срещу решението на Софийски административен съд. Проблемът идва, след като от Теленор отказват да сключат договор за мобилни услуги посредством нотариално упълномощен представител на лице в неравностойно положение. Невена Иванова изпада в абсурдната ситуация да не може да използва мобилни услуги, въпреки че е издала пълномощно и тя е представлявана от сина й Асен Иванов.
Жената е с инсулт и прекарана операция – втора група инвалидност /72%/, а според общите условия мобилният оператор не приема както завереното нотариално пълномощно на представителя, така и копието от документ за самоличност на титуляра на бъдещия договор. Това е нарушение на антидискриминационното законодателство, за което първи са сигнализирани от Комисия за защита на потребителите.
В становището до КЗД Теленор България ЕАД не отрича съществуващата пречка в Общите условия за взаимоотношенията с потребителите да бъдат сключвани договори за мобилни услуги с физически лица чрез процесуален представител. Сочи се, че „Теленор България“ ЕАД имало изключително отворена политика по отношение хората с увреждания и не би позволило каквато и да е дискриминация. Като причина за несключването на договор за ползване на услуга с подателката на сигнала се счита липсата на информация за деликатното ѝ положение.
Заради случилото се „Теленор България“ е наложена глоба, която е потвърдена от Върховен административен съд в размер на 2500 лева, както и да уведоми в едномесечен срок какви мерки са предприети по прекратяване на нарушението. От компанията са осъдени още да заплатят направените разноски по адвокатски хонорар – в размер на 300 лв., както и тези от КЗП – 100 лв.
След решението обаче мобилният оператор решава да се „поправи“, но как? На потърпевшата Невена Иванова обещават да подарят нов мобилен телефон и отстъпка в договор като компенсация за причинените неудобства. „Майка ми е измамена с лизинг вместо с подарък и е подведена с цел фирмата да се облагодетелства като се опитва да и въздейства с подкуп, един вид“, посочва в сигнала си до КАНАЛ 7, синът на потърпевшата Асен Иванов.
Последва нова жалба от страна Невена и Асен Иванови, която е от 21 май т.г. В решението от Комисия за защита на потребителите налагат нова санкция в размер на 5 хил. лв. за извършено нарушение в условията на повторност. Освен това е издадено задължително предписание на Дружеството да промени общите условия, като предвиди възможност за сключване на договор с физическо лице и чрез пълномощно, с което да се предотврати неблагоприятното третиране на лица с увреждания. Решението може да бъде обжалвано в 14-дневен срок след съобщаване на страните по случая.