
Всеки може да намери нещо за себе си и в културата, и в изкуството, според куратор в Художествената галерия на Йейлския университет
Всеки може да намери нещо за себе си и в културата, и в изкуството. Това каза пред БТА д-р Лиляна Милкова, ръководител на отдел “Образование” и куратор на академични програми в Художествената галерия на Йейлския университет в САЩ (Yale University Art Gallery). Колекцията на културната институция е енциклопедична и е с глобален обхват, като наброява почти 300 000 произведения, от които са изложени около 4000, разказа Милкова. Персоналът на галерията е 150 души, специалисти в различни области, а освен тях в институцията работят и около 150 студенти, разпределени във всички отдели – административни, кураторски, консервационен, поддръжка на сградата и т.н. Галерията посреща годишно над 200 000 посетители и предлага голямо многообразие от изложби, образователни и обществени програми. Мисията ѝ е изследователска и образователна, а в центъра на всяко преживяване е срещата на живо с произведенията. Визията на музея е да активира силата на изкуството да вдъхновява и да създава един по-равноправен и приобщаващ свят. Посещението в галерията и всички събития в нея са безплатни. За дейността ѝ д-р Милкова разказа по време на семинар за моделите на работа със студенти в университетските музеи. Събитието, на което тя беше лектор, се състоя през януари в Галерия УниАрт на Нов български университет (НБУ). Във фокуса му беше темата как студентите от всяка специалност могат да се включат активно в планирането и организирането на образователни и обществени програми в университетските музеи и защо това е важно и необходимо. Милкова посочи, че галерията е добре интегрирана в академичния живот на университета. Например през този есенен семестър, който приключи в края на декември, имахме 300 курсови посещения от над 20 департамента, отбеляза тя по време на семинара. Лиляна Милкова напомни, че истинското изкуство говори на всички езици. Пред БТА тя разказа за работа със студентите в Художествената галерия на Йейлския университет. Галерията и студентите По думите ѝ, интерес към програмите на културната институция проявяват млади хора от всички специалности. “Не мога да кажа, че една специалност е по-популярна. Студентите разбират за тази програма от свои приятели, от приятели на свои приятели и няма преграда, която да ги ограничи да кандидатстват. Има студенти, които следват икономика, такива, които са записали английски език, химия, биология, политика, международно право”, разказа тя. Привличат ги колекциите на галерията. “Те имат желание да ги опознаят и да си създадат лични връзки с произведенията”, разказа Милкова и добави, че младите хора свързват работата си в музея с желанието си да общуват и с публиката. По думите ѝ, тях наистина ги вълнува това как да се направи преживяването на публиката достъпно, как те да представят тези произведения по начин, който да докосне всеки. Според д-р Милкова, това е интерес към едно равнопоставено преживяване в галерията. Освен това участието в музейните програми е много престижно, а конкуренцията е голяма. В програмите на галерията младите хора получават знания и умения, които са трайни и приложими във всяка една кариера, независимо с какво ще се занимават, след като завършат, отбеляза още д-р Лиляна Милкова. Работата в Художествената галерия на Йейлския университет ги научава да мислят критично, да анализират и визуална, и текстова информация. Усъвършенстват си различните комуникативни стратегии, научават се как да се вслушват внимателно и да отсяват информация и да водят дискусия, в която всеки се чувства равностойно, разказа още тя. Милкова отбеляза, че освен всичко друго работата в музея помага на студентите за тяхната университетска издръжка, тъй като тези стажове са платени. По думите ѝ възнаграждението, което те получават, е едно от най-високите в подобни музеи и университети. Заплащаме на всички студенти по часова тарифа, която е по-висока от минималната за щата Кънектикът, допълни тя. Отдел “Образование” на галерията, който ръководи Милкова, работи с около 60 студенти всяка година. Част от тези млади хора са в програмата за галерийни гидове, а други работят с детска и ученическа публика, включително и с публики със специални потребности. Според нея ангажирането на студенти от най-разнообразни специалности е чудесен начин да подготвят бъдещи поддръжници на музея и културния сектор като цяло. С участието си в програмите, студентите търсят да създадат свои собствени разкази, емоции и впечатления за и чрез колекцията и да ги споделят с приятелите и семействата си. Милкова отбеляза, че тяхната цел е за студентите галерията да се превърне в пространство, където се чувстват интелектуално стимулирани и физически комфортно. По думите ѝ музеят трябва да е място, където могат да дойдат, да се отпуснат и починат без никаква конкретна цел, да се вглъбят, да открият нови аспекти в себе си, нови интереси, нови приятели. Тя разказа още, че студентите възприемат музея като продължение на тяхното цялостно образование в Йейл, което набляга не само на академичната подготовка, но и на интелектуалното израстване и на личностното развитие. Платените програми за музейни гидове и музейни учители в Художествената галерия на Йейлския университет По време на семинара тя разказа за платените структурирани студентски длъжности, които са едногодишни стажове, изследователски позиции и обучение на студенти за музейни гидове или музейни учители. При този модел, студентите работят с конкретен служител, който им е ръководител или шеф, но най-вече ментор. Обикновено работят върху проект, чието развитие те проследяват и към който допринасят. Според Милкова е много важно да има някакъв продукт в края на този стаж. Тя разказа и за студентите, които участват в програмата за музейни гидове. Това са млади хора, които учат за бакалавърска степен. По време на стажа специалистите ги обучават да водят интерактивни тематични музейни обиколки. В програмите за музейни учители се подготвят хора от по-високите степени – магистърските, докторските и професионалните програми обикновено, отбеляза още тя. Обучаваме студентите учители да водят детски и училищни групи, както и групи със специални нужди, посочи тя и допълни, че учат тези млади хора също така да предлагат и месечна семейна програма “Истории и изкуство”, която комбинира разказване на приказки с внимателно вглеждане в подходящо произведение от колекцията. Студентите предварително подбират конкретно произведение и в рамките на работата си в музейната програма създават концепция на занятието, в което художествената творба се обвързва с определени приказки. Изработената концепция се предлага пред посетителите, като обикновено в този вид програми е застъпен и елемент на творчество, насочен към участващите деца. Милкова разказа още, че детската публика на музея по време на семейни посещения е изключително разнообразна. Идват от най-малки бебета до 12 – 13-годишни младежи, посочи тя. Музейните гидове – най-важните посланици на галерията Д-р Милкова обаче фокусира вниманието към друга програма за студентско участие в музея. Тя определи студентите гидове като едни от най-важните посланици на галерията. Те са обучени да водят интерактивни, тематични обиколки в галерията, наречени “Акценти на Колекцията”. Това са турове, които са замислени не като еднопосочно предлагане на информация, а като многогласов диалог, модериран от младия музеен гид, отбеляза ръководителят на отдел “Образование”. Наречени “Акценти на Колекцията”, туровете предлагат тематичен подход към интерпретацията на произведенията. В рамките на един час, те представят четири предмета, които задължително са от различни периоди, култури и части на света и са обединени от смислова нишка, разказа д-р Милкова. Тя добави, че винаги се стараят да включат жена автор в селекцията. Темите се предлагат и развиват от студентите гидове, които следват своите собствени интереси, въображение, предпочитания или произход. Младите хора от различните бакалавърски програми допринасят със своите познания в различни научни сфери към замисъла и съдържанието на обиколките. Така, като отражение на индивидуалния поглед на студента, всеки тур е уникален. През втората година на пандемията е имало промяна в програмата и галерийните гидове са започнали да предлагат онлайн турове, които са включвали само две произведения, а времетраенето им е било около 30 – 40 минути, разказа Милкова. Тя обясни, че онлайн програмите им са имали посетители от всички части на света. Програмата за галерийни гидове е едно от най-популярните извънкласни занимания в Йейл и в началото на есенния семестър стотина студенти в бакалавърската програма кандидатстват за 12 платени места, разказа още Милкова. Тя допълни, че всяка година работят с общо около 35 – 38 студенти гидове, като 12 от тях са новоприети, а останалите са във втората, третата и даже четвъртата си година в програмата и съответно в университета. Новоприетите гидове се обучават в продължение на една учебна година, през която те се запознават с историята на галерията, обхвата на колекцията, с уредниците на различни отдели, научават добрите практики в музейните обиколки. През първия семестър новите гидове развиват своите тематични обиколки, като правят подробни проучвания, писмени разработки и през втория семестър представят своите “изпитни” турове. Те започват да водят обиколки във втората си година в програмата. Често след като са предлагали един тематичен тур в продължение на една година, те подготвят нова тема или променят избраните предмети в зависимост от временните изложби или от промените, които се случват в постоянната експозиция. Програмата за галерийни гидове осигурява уникална образователна платформа, която дава възможност на студентите да натрупат практически опит и да научат нови умения, приложими във всяка специалност или професия, според Милкова. Тя отбеляза, и че самите студенти също допринасят към проучването и разбирането на колекцията, правейки нови открития и предлагайки нов поглед от своите различни дисциплинарни и лични гледни точки. Туровете “Акценти на Колекцията” имат няколко основни цели – да разкажат за конкретни предмети в колекцията; да подтикнат посетителите да се вгледат по-дълбоко и да научат нещо повече за произведенията; да направят връзки между произведенията отвъд стандартната им организация, която обикновено е по период, страна, стил, култура, течение; да разбудят любопитството на посетителя към онези части на колекцията, които иначе не биха посетили сами. Желаем да разширим поне малко кръгозора им, посочи ръководителят на отдел “Образование”. По думите ѝ, “Акцентите” целят още да дадат глас на посетителите, така че те да се чувстват удобно да споделят, да задават въпроси и да откриват в изкуството свои лични значения. Както с всички образователни програми на галерията, така и при туровете, целта е да се създадат стимулиращи и увлекателни преживявания, които да подтикнат посетителите към по-дълбок размисъл, към преживявания, за които те да си спомнят и обмислят след края на програмата, и да ги вдъхновяват към нови посещения в този или който и да е друг музей, разказа още Милкова. Програмата за обучение на студенти за галерийни гидове е създадена през 1998 г. и през последните две десетилетия е служила като модел на подобни програми в други музеи в САЩ, разказа Милкова. Тя посочи, че през 2010 г. галерията спира да работи с гидове доброволци, което всъщност до ден днешен продължава да е модел на работа в повечето музеи на САЩ, и започва да наема и обучава само студенти от Йейл, които да водят турове за разрастващата се обща публика. Галерията и академичният живот Тази промяна е пряко свързана с обновяването и значителното разширяване на галерийните пространства, отбеляза д-р Милкова. По думите ѝ, това е проект, по който работата е приключила през 2012 г., и който обуславя от една страна разширени възможности за общуване с публики, а от друга – нови идеи за ролята на студентите в осъществяване мисията на галерията, която набляга на образователната и изследователската функция на музея. Галерията започва да се включва все по-активно в академичния, извънкласния и социалния живот на студентите, което от своя страна води до разработване и внедряване на нови методи на обучаване чрез произведения на изкуството, обясни още Милкова. Тя посочи, че има специално експериментално пространство, което е предимно за изложби, курирани от студенти и преподаватели. Освен това има и пет учебни стаи, в които студентите да работят с произведения, извадени от фондовете на галерията. Стандартно галерията работи от 10:00 до 17:00 ч., но един път седмично – в четвъртък, тя е отворена до 20:00 ч. В този ден често има специални програми за общата публика, разказа Милкова. По думите ѝ преподавателите, които преподават вечер, са много доволни, че могат да си доведат студентите по това време или да ги изпратят да правят проучвания самостоятелно. Д-р Милкова допълни, че галерията е едно много оживено място вечер, защото хората харесват да я посещават след работа, когато могат да доведат със себе си и своите деца. Д-р Лиляна Милкова е ръководител на отдел “Образование” и куратор на академични програми в Художествената галерия на Йейлския университет в САЩ. Тя има многогодишен опит с развиване на ефективната образователна роля на университетския музей и е автор на публикации в областта на музейната педагогика и история на изкуството. Защитила е докторат по изкуствознание в университета на Пенсилвания, САЩ, и е специализирала в отдел “Фотография” на Националната галерия на САЩ във Вашингтон.