![Младите хора, които се обучават по педагогика, трябва да имат мотивация да станат учители и да преподават, каза Янка Такева](https://kanal7.bg/wp-content/uploads/2023/03/OI002644-02-850x560.jpeg)
Младите хора, които се обучават по педагогика, трябва да имат мотивация да станат учители и да преподават, каза Янка Такева
Младите хора, които се обучават по педагогика в университетите, трябва да имат мотивация да станат учители и да влязат в българското училище, за да преподават. Това каза председателят на Синдиката на българските учители (СБУ) Янка Такева на третата национална научно-приложна конференция на тема „Повишаване на квалификацията на учителите – проблеми и перспективи“. Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) и Синдикатът на българските учители (СБУ) са организатори на конференцията, която е под патронажа на доктора на икономическите науки Янка Такева – председател на СБУ, и доктор хонорис кауза на ВУЗФ. Форумът беше открит от ректора на ВУЗФ проф. д-р на юридическите науки Борис Велчев. На тази конференция днес говорим по важния въпрос, свързан с това дали учителската професия е атрактивна и как тя да стане повече атрактивна чрез квалификацията на учителите, отбеляза Такева. Тя постави темата и за това дали се работи достатъчно по пътя на квалификацията, като това е свързано с емоционалната, социалната култура и с компетентностите на учителите, защото те им помагат в работата в класната стая. Трябва да направим така, че учениците да имат желанието да посещават училище, да имат любими учители, и това е свързано с ролята на възпитанието и с проблемите с дисциплината в училище, каза Такева. Председателят на СБУ говори и за това какви са перспективите за развитие на образованието и подчерта, че „образованието е една много бързо и динамично променяща се система“. „През изминалите 33 години в българската образователна система действащите учители трябваше да придобият 15 компетентности в квалификацията и преквалификацията. Това е нещо колосално, което направи българската образователна система и българските учители, като всичко това премина през промяна на законовата и подзаконовата нормативна уредба“, заяви председателят на СБУ. Не е лесно учителската професия да стане атрактивна, защото тя обхваща много голям кръг от хора и специалисти. Това са учениците в училищата, децата в детските градини, учителите и непедагогическият персонал, родителите. Българската образователна система има традиции в това отношение и винаги съм изпитвала гордост от това, заяви Такева. По думите й промяната в структурата на населението и демографските проблеми първо се усещат от българските учители и от образователната ни система, защото те са свързани с намаляването на броя на децата и учениците в страната. Обичта към децата и към учителската професия задържа педагозите в българското училище, както успехите на децата и учениците, които обучават, каза Янка Такева. Тя препоръча „политиките за квалификацията да бъдат на базата на персонализираното искане и желание на българския учител“. „Не може началната учителка да я квалифицираме заедно с учителката от прогимназията или гимназията, защото те имат различни цели, задачи, а може и да са от различна възрастова група“, заяви председателят на СБУ. През 2019 г., когато още я нямаше пандемията от КОВИД-19, 681 педагогически специалисти са имали обучения в Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, каза неговият директор Димитър Асенов. Той добави, че през 2022 г. в центъра са били обучени шест пъти повече педагогически специалисти – учители и директори на училища. Съдействахме на Министерството на образованието и науката за провеждането и оценяването на държавните зрелостни изпити по чужди езици. Бяхме и домакин на Националната студентска олимпиада по математика, отчете Димитър Асенов. Той съобщи, че Националният център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти разработва цялостна система за въвеждаща, поддържаща и надграждаща квалификация на педагогическите специалисти. Ще има и обучения за управление на образователните институции в условия на криза, както и практически обучения за новите директори, които предстои да бъдат избрани през 2023 г. Целта на форума е в експертна дискусия да се обсъдят въпросите, свързани с продължаващата квалификация на учителите и със съвременните тенденции в учебното съдържание в средното образование през погледа на висшето образование.