Националният филхармончиен хор представя малко познати творби на Вивалди
Малко известни творби от Антонио Вивалди ще звучат на 24 януари в концерт на Националния филхармоничен хор с диригент Цветан Крумов, съобщават от Софийската филхармония. Произведенията са Dixit Dominus, Kyrie eleison – с българска премиера, и Концерт за струнен оркестър в сол мажор. Специално участие ще има квартетът Quarto. ВИВАЛДИ Вивалди е ярък представител на барока – епоха, поставила раздел между религиозното мислене и рационалното съзнание. Неговите 400 инструментални концерта, 40 опери, оратории и кантати, симфонии и десетки сонати са се радвали на успех в цяла Европа. Известен от дете като отличен цигулар, когато е ръкоположен след завършване на обучението си за свещеник, той получава поста Maestro di violino в Ospedale della Pietà („Благотворително сиропиталище на милосърдието“), една от четирите подобни институции във Венеция, финансирани от Венецианската република и даващи подслон и образование на сираци и деца от бедни семейства. В тези, по същество, консерватории момичетата получавали музикално образование и повечето от тях оставали в състава на хора и оркестъра. За техните редовни концерти два пъти в месеца Вивалди, или както го наричали „Червенокосият абат“ (Il Prete Rosso), е написал повечето си концерти, кантати и църковни опуси. ТВОРБИТЕ През 1717 г. известното музикално училище Accademia Filharmonica di Bologna за честването на техния патронен празник отправя покана към Вивалди да напише литургична творба, като е трябвало да избира между Dixit Dominus и Magnificat. Има данни, че тогава той не приема поръчка. Но все пак пише Dixit Dominus (Господ каза…). Предполага се, че това става след 1720 г. Загубени за дълъг период, ръкописите са били откривани по различно време и тяхното идентифициране като творби на Вивалди е било продължително и не достатъчно категорично. Kyrie в сол минор на Антонио Вивалди за двоен хор и оркестър също датира от периода 1720-1735 г. Ръкописите на творбата са открити едва през 1926 в един от Италианските манастири в Пиемонт. Дотогава творбата е била смятана за изгубена. Съществуват мнения, че музиката е транскрипция на друга творба от друг автор. Творбата се изпълнява за първи път в България. /ДД