Целите на програмата „Транспортна свързаност“ са по-добре свързана, по-зелена, по-нисковъглеродна и устойчива Европа
Целите на програмата „Транспортна свързаност“ (2021-2027) са по-добре свързана, по-зелена, по-нисковъглеродна и устойчива Европа заяви Ивета Колева – началник на отдел „Програмиране“, Дирекция „Координация на програми и проекти“ в Министерството на транспорта и съобщенията, която участва във втората регионална конференция по проект „Европа в България: Общо бъдеще“, изпълняван от БТА с подкрепата на Европейската комисия. Програмата е одобрена от ЕК на 3 октомври миналата година. Тя е с общ бюджет от 1,9 млрд.евро, като в момента от управляващия орган по програмата са предприети действия за сформиране на Комитет за наблюдение, съобщи Колева. Тя очерта приоритетите на програмата, които са общо пет. Първият е развитие на ж.п. инфраструктура по основната и широкообхватната трансевропейска мрежа. Вторият приоритет е за развитие на пътната инфраструктура по основната мрежа, третият е подобряване на интермодалността, иновации и модернизирани системи за управление на трафика, подобряване на сигурността и безопасността на транспорта. Четвъртият приоритет по програмата е интермодалност в градска среда и връзка на ж.п. линии с летища. Петият приоритет е техническа помощ, каза Ивета Колева. Първият приоритет за развитие на ж.п. инфраструктура включва модернизация на ж.п. линията София-Пловдив в участъка Елин-Пелин – Костенец, фаза 2., както и изграждане на ж.п. връзка между България и Република Северна Македония, модернизация на ж.п. линия София Драгоман в участъка Волуяк – Драгоман, фаза 2. Проектите, заложени по приоритет 1, са логично продължение на приоритетите от предишния програмен период, подчерта Колева. Тя информира, че по приоритет две се предвижда изграждането на АМ „Струма“ в участъка на Кресненското дефиле, обхода на град Габрово, включително тунел под връх Шипка, както и АМ „Русе- Велико Търново“. Проектите в приоритет 2 са отново продължение на проектите от предишния програмен период, като този за АМ „Струма“, чиито лотове бяха изградени в периодите 2007-2013 и 2014-2020 година, поясни Колева. По третия приоритет са предвидени проекти за развитие и модернизация на пристанища в област Варна, изграждане на инфраструктура за алтернативни горива – 160 зарядни точки се предвиждат по републиканската пътна мрежа и четири в пристанищата. В програмата има заложени две схеми за частни оператори, като това е една от тях, отбеляза Колева. Други проекти са доставка на мултифункционални плавателни съоръжения, които ще допринесат за подобряване на условията за корабоплаване по река Дунав. Предвижда се изграждане на съвременни системи за управление на жп движение, развитие на жп възли Варна- Горна Оряховица и Русе, информира Колева. Проектът за жп Възел Варна, който предстои да се подготви и изпълни по програма „Транспортна свързаност“, е с основа подобряването на техническите параметри на жп инфраструктура и внедряване на нови системи за сигнализация и телекомуникация. Приблизителната дължина на жп линията на територията на възела е 96 км. Друг проект в област Варна е рехабилитацията на инфраструктурата на пристанищен терминал с фериботен комплекс „Варна“. Предвижда се рехабилитация на вътрешна пътна мрежа, на паркинг и на сгради в комплекса, посочи Колева. Тя поясни, че фериботният комплекс разполага с жп връзка до него и е уникален с това, че освен че може да превозва товарни автомобили, може да превозва и влакове, които директно се качват на ферибота. По четвъртия приоритет е предвидено изграждане на жп връзка до летище „Пловдив“ и на жп връзка до летище „Бургас“, което ще допринесе за насърчаване на устойчивата мултимодална градска мобилност, съобщи още Ивета Колева.